BERCUTI DI CAMERON HIGHLAND -PART 2

Assalamualaikum,

Bersambung balik post BERCUTI DI CAMERON HIGHLAND -PART 1 sebelum ini.

Hari ke-2:-
Tempat pertama kami singgah pada hari kedua adalah Taman Rama-Rama. Zayd yang bersungguh-sungguh nak tengok rama-rama katanya dan asyik ajak sejak hari pertama lagi. Entah rama-rama dah bangun ke belom. Taman rama-rama ni pun tak jauh dari hotel kami. Start buka pada pukul 9.00 pagi. Bayaran masuk pula untuk dewasa RM7, dan kanak-kanak RM4.

Dalam taman rama-rama ini bukan setakat ada rama-ramai je, tapi ada banyak lagi binatang lain lebih kurang seperti mini zoo. Sesuai untuk bawa anak-anak ke sini. Cuma kalau ada stroller tu tak sesuai bawak sebab jalan berbukit dan bertangga sikit.

Lepas tu kami singgah ke Ladang Teh Boh Sungei Palas. Kali ni berbeza sikit sebab kami berpeluang masuk ke dalam Kilang Proses Teh. Sebelum ni memang tak tahu pun boleh masuk melawat ke dalam kilang ni.

Untuk parents yang ada anak kecil dan bawa stroller, kalian tak payah susah nak ikut laluan bertangga untuk naik ke atas tu. Boleh bawa stroller dengan laluan kenderaan yang naik ke atas. Jalan bertar dan senang untuk tolak stroller anak.

Laluan ini bertangga dan susah kalau bawa stroller
Laluan alternatif untuk parents yang bawa stroller
Untuk melawat masuk ke kilang teh, tiada bayaran dikenakan tetapi perlu menunggu masa lawatan tertentu yang telah ditetapkan.

Ruang menunggu
Masa lawatan
Pintu masuk ke kilang

Opsss. Ilah tak dapat nak kongsikan gambar dalam kilang sebab kami tidak dibenarkan untuk ambil gambar mahupun rekod video. Keseluruhannya ianya adalah pengalaman yang baru untuk kami dapat tengok real process teh dari daun sampailah jadi serbuk teh tu. Cuma teh yang ada perasa seperti strawberi semua tu tidak di proses disini, tapi di kilang packaging yang lain. Sini process raw tea sahaja. hehe.

Lepas tu kami gerak ke Big Red Strawberry Farm pula. Teringin nak makan waffle. 😋

Dah siap makan lebih kurang jam 12.00 tengahari, kami terus balik ke hotel untuk rehat. Skip lunch nasi sebab perut still kenyang. Haha.

Lepas rehat di hotel, kami keluar semula lebih kurang jam 3.30 petang ke Cameron Valley. Ni tempat wajib minum air teh tarik dan makan scorne okeh! Scorne di sini lebih sedap dan lembut berbanding di tempat lain. Ni yang ilah rasa la dan abah Zayd pun setuju hal yang sama. Hehe

Zayd makan kek coklat

Sejujurnya memang best feeling layan udara sejuk dekat Cameron Highland ni sambil minum air teh yang panas. Sejuk mata memandang pokok teh menghijau. Kalau dulu nak turun bawah ni FREE je, sekarang nak turun bawah kena bayar RM3 seorang. Kami memang tak turun lah. Haha

Lepas selesai minum dekat Cameron Valley, salah satu tempat yang wajib kami singgah semata-mata nak makan aiskrim adalah KHM Strawberies & Jam. Aiskrim dia memang sedap dan rasa manis jem strawbery tu. Eh, memang feveret ilah la. Haha.

Jam pun dah menunjukkan hampir 5.30 petang, sebelum gerak balik ke hotel, kami singgah ke Pasar Malam Cameron Highland pula. Pasar malam ni wajib singgah okeh. Cuci-cuti mata, cari makanan jagung dan ubi panas syok jugak tu. Last visit kami hujung tahun 2016 pasar malam Cameron Highland terletak di Berinchang. Now dah berpindah ke kawasan baru yang lebih selesa, parking pun mudah. Tempat pasar malam dah bertukar lokasi baru dekat Jalan Golden Hill. Kawasan yang lebih selesa dan mudah untuk parking.

Waktu pasar malam hanya hujung minggu sahaja tau. Bukan setiap hari.
Hari: Jumaat-Sabtu
Masa: 5.00petang-9.00malam
Lokasi: Jalan Golden Hill

Make sure korang nak beli makanan sekalipun ubi atau jagung panas daripada peniaga muslim ye. Walaupun jagung atau ubi rebus je, tapi kita tak pasti alat yang digunakan tu suci atau tidak. hehe

Sebelum gerak balik ke hotel, kami singgah ke Medan Selera Box Port. Ada masakan panas dan beberapa pilihan kedai makan yang lain. Recommended!

Dah siap makan malam, kami balik hotel dan berehat. Boleh tahan penat juga seharian berjalan. Kami ni bertuah sebab orang tak ramai waktu itu. Seronok ke sana ke mari tanpa jem. Hehe

Hari ke-3:-
Keesokkannya  awal pagi kami checkout dah singgah Kea Farm. Beli sedikit buah tangan jagung, ubi dan buah strawberry untuk dibawa pulang. Fuhh syiokk berjalan awal pagi. Kabus tebal, bercakap pun mulut keluar asap. Haha.

Plan asal dalam perjalanan turun balik tu nak singgah Lavender Farm. MasyaAllah ramai nya orang menunggu diluar sementara waktu masuk dibuka. Kelihatan juga ada beberapa bas. Kami terus cancel. Takpelah tak singgah pun. Sebab sebelum ni dah pernah singgah.

Otw balik kami singgah ladang teh boh sekali lagi untuk breakfast. Actually unplanned plan. Lagipun waktu masih awal. Layan teh tarik dulu la. Haha

Dah siap makan, kami pun gerak balik KL. Sambungbrehat di rumah pula. Bagi laluan orang lain pula bercuti.

Kami beruntung sebab tak perlu bersesak. Dengar kata memang ramai orang naik dan bercuti di Cameron Highland pada long weekend tu. Jadi, plan your vacation very well. Jangan tukar percutian yang tenang jadi stress pula sebab sesak. hehe

Macam biasa setiap kali nak solat dan mandi, ilah cuci muka guna pencuci organik Youth. Bebas dari bahan kimia dan sesuai untuk semua jenis kulit. I love it!

Siapa kata duk puncak atas Cameroh Highland tu tak kena panas terik. Panas terik jugak lah. Jadi wajib sapu sunblock spf50 with moisturizer Youth untuk protect kulit dari pancaran sinaran UVA UVB. Umur dah bertambah ni, risiko jeragat tinggi. Hehe. Cegah sebelum terlambat.

Aaaa. boleh tahan penat jugak menaip semata-mata nak update post jalan-jalan. So ilah salute dekat blogger yang rajin update setiap kali berjalan dan makan. Haha. Takpe, practices make perfect kan?